ARAZKHABAR.IR

آزادراه ارومیه – تبریز؛ همچنان در پیچ وعده‌ها


آزادراه ارومیه – تبریز؛ همچنان در پیچ وعده‌ها آراز خبر- 14  سال از آغاز عملیات اجرایی آزادراه ارومیه به تبریز؛ یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل و نقل شمال غرب کشور می‌گذرد، اما هنوز به خط پایان نرسیده است.

اروم نیوز نوشت، آزادراه ارومیه به تبریز، که یکی از پروژه‌های حیاتی و استراتژیک در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و نقل منطقه شمال غرب ایران محسوب می‌شود، پس از گذشت ۱۴ سال از آغاز آن، همچنان به صورت ناقص در دست اجرا قرار دارد.

این پروژه که با هدف کوتاه‌تر کردن مسافت و زمان سفر بین دو مرکز استان‌های آذربایجان غربی و شرقی طراحی شده، تاکنون تنها ۷۱ کیلومتر از مجموع ۱۶۲ کیلومتر آن تکمیل شده است علی‌رغم وعده‌های متعدد مسئولان، از جمله آخرین اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اتمام پروژه در دو سال آینده، همچنان شاهد تأخیرهای مکرر در روند اجرایی این آزادراه هستیم.

آزادراه تبریز – ارومیه در ۶ قطعه مختلف طراحی شده که قطعات اول، دوم و چهارم آن به ترتیب به طول ۲۴/۵، ۱۵/۵ و ۳۱ کیلومتر تکمیل شده‌اند، در حالی که عملیات ساخت قطعات سوم، پنجم و ششم همچنان ادامه دارد.

تأخیر در تکمیل این قطعات باعث بروز مشکلات قابل توجهی در روند حمل‌ و نقل و توسعه منطقه شده است این پروژه باید به عنوان یکی از طرح‌های اساسی در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه و گسترش کریدور ترانزیتی شرق به غرب ایران اجرا می‌شد، اما کمبود اعتبارات، مشکلات اجرایی و موانع مختلف باعث کندی پیشرفت آن شده است.

این آزادراه که به عنوان یک مسیر حیاتی برای تسهیل تردد، کاهش تصادفات جاده‌ای، گسترش صنعت گردشگری و تسهیل ارتباطات تجاری میان دو استان مهم آذربایجان غربی و شرقی طراحی شده است، باید به زودی تکمیل شود.

اما با توجه به پیشرفت کند و نبود برنامه زمان‌بندی دقیق و مشخص برای اتمام پروژه، نمی‌توان به سرعت آن‌طور که باید از مزایای این آزادراه بهره‌مند شد. وعده‌های مکرر مسئولان در خصوص تکمیل پروژه، بدون اینکه تغییرات قابل توجهی در روند اجرایی مشاهده شود، سبب تردیدهای زیادی در میان مردم و فعالان اقتصادی شده است.

پروژه آزادراه تبریز – ارومیه نه تنها فاصله زمانی و مسافت بین دو شهر مهم شمال غرب کشور را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، بلکه در راستای گسترش کریدور شرق به غرب و تسهیل ارتباطات ترانزیتی با کشورهای همسایه، به ویژه ترکیه، دروازه‌ای برای ورود و خروج کالا و مسافر از طریق مرز بازرگان خواهد بود با این حال، تأخیرهای طولانی‌مدت در این پروژه، علاوه بر ایجاد مشکلات برای مردم و کاربران جاده‌ای، تأثیرات منفی بر توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه گذاشته است.

ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ و نقل در آزادراه ارومیه – تبریز

در آخرین روزهای سال ۱۴۰۳، وزیر راه و شهرسازی طی سفری به استان آذربایجان غربی؛ به محل پروژه رفت و قول‌های مساعد برای بهره‌برداری از این آزاد راه را برای مردم دو استان آذربایجان غربی و شرقی داد.

وعده‌هایی که بارها از زبان مسئولان شنیده شده؛ وعده‌هایی که در حافظه مردم دیگر جایی ندارد مردم سال‌هاست هر بار با شنیدن این جملات، نگاهی پروژه‌های نیمه‌تمام و خاک خورده می‌اندازند و با ناامیدی عبور می‌کنند.

فرزانه صادق در این سفر در گفتگو با خبرنگاران به مشکلات اجرایی که در قطعات مختلف این آزادراه وجود داشت اشاره کرد و گفت: قطعات اول و دوم باید تعریض شده و به تعداد لاین‌ها افزوده شود تا ظرفیت جاده افزایش یابد.

وی تصریح کرد: قطعه سوم آزادراه نیز نیاز به ساخت تونلی به طول دو و نیم کیلومتر دارد که باید در دستور کار قرار گیرد.

صادق همچنین بر لزوم گنجاندن احداث مسیر ریلی ارومیه – تبریز در مطالعات آینده تأکید کرد و این نکته را به مسئولان و دست‌اندرکاران توصیه کرد که دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم رفع مشکلات تأمین مالی و انتخاب پیمانکار در این پروژه تأکید کرد و از بهبود شرایط این پروژه در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل توانسته است مشکلات را حل کرده و شرایط را برای تسریع در اجرای این پروژه فراهم سازد.

اما در این میان، سؤالاتی باقی می‌ماند؛ آیا پس از سال‌ها وعده و تأخیر، این پروژه به واقعیت خواهد پیوست؟ آیا اقدامات جدید، سرانجام می‌تواند مشکلات موجود را حل کند یا این پروژه بار دیگر به تأخیر خواهد افتاد؟

اتمام پروژه آزادراه ارومیه – تبریز تا ۲ سال آینده

 پیمان آرامون، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی درباره وضعیت پروژه آزادراه ارومیه به تبریز اظهار کرد: در سلسله مراتب تقسیم‌بندی کشوری، آزادراه ارومیه – تبریز به طول ۱۶۳ کیلومتر در نظر گرفته شده بود که به طور اولیه با درجه آزادراهی طراحی شد، اما متأسفانه به دلیل مشکلات اجرایی، این پروژه در عمل به صورت بزرگراهی اجرا شده است همین امر باعث بروز مشکلاتی در کیفیت و ایمنی پروژه شده است.

 وی در ادامه افزود: در سفر اخیر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به استان، به منظور بازدید از پروژه آزادراه ارومیه – تبریز، تصمیماتی اتخاذ شد که شامل تعویض برخی قسمت‌ها و همچنین احداث تقاطع‌های غیرهمسطح برای افزایش ایمنی در مسیر بود به‌طور مشخص، دو قطعه از این پروژه که در استان آذربایجان غربی قرار دارند، به طول حدود ۴۰ کیلومتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند قرار است در این قسمت‌ها تغییراتی اعمال شود و سه دستگاه تقاطع غیرهمسطح احداث شود تا وضعیت ایمنی آزادراه بهبود یابد.

 آرامون در خصوص وضعیت قرارداد با سرمایه‌گذار پروژه نیز گفت: وزارت راه و شهرسازی قراردادی سه ساله با شرکت آذر به عنوان سرمایه‌گذار پروژه امضا کرده است افق این قرارداد به‌طور دقیق محاسبه شده و تمامی مراحل اجرایی طبق آن پیش خواهد رفت در حال حاضر، کارگاه جاده شهید کلانتری به سرمایه‌گذار تحویل داده شده و عملیات تجهیز کارگاه و انتقال ماشین‌آلات آغاز شده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی درباره مشکلات پیش‌آمده در بخش تونل‌های پروژه نیز بیان کرد: یکی از مشکلات مهم پروژه، پیشرفت کند تونل‌ها بود متأسفانه به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم انتخاب به‌موقع سرمایه‌گذار، روند اجرای تونل‌ها به کندی پیش رفته است در حال حاضر، برای هر بخش از تونل‌ها دو کیلومتر رفت و دو کیلومتر برگشت طراحی شده است که در مجموع چهار کیلومتر طول خواهد داشت. تلاش می‌کنیم با انتخاب دقیق سرمایه‌گذار و تسریع در اجرای مراحل مختلف، این بخش‌ها نیز به‌زودی به بهره‌برداری برسند.

 آرامون همچنین به انتخاب دقیق سرمایه‌گذار برای ادامه پروژه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، مسئولان وزارتخانه و شرکت سرمایه‌گذار در حال انتخاب بهترین گزینه برای پیشبرد این پروژه هستند. انتخاب صحیح و حرفه‌ای سرمایه‌گذار به‌منظور اتمام به‌موقع پروژه و با کیفیت مطلوب، بسیار حیاتی است.

 وی در پایان با اشاره به پیشرفت پروژه در سایر قسمت‌ها، گفت: هرچند در گذشته مشکلات زیادی در مسیر اجرای این پروژه وجود داشت، اما اکنون با بازتعریف طرح و توجه ویژه به قطعات خاص در استان آذربایجان غربی، امیدواریم با همکاری تمامی ارگان‌های ذی‌ربط و سرمایه‌گذاران، شاهد تکمیل این پروژه مهم و حیاتی در آینده‌ای نزدیک باشیم.

 آزادراه ارومیه – تبریز، وعده‌ای که هنوز محقق نشده

 شایان علیزاده یکی از شهروندان ارومیه‌ای گفت: هر روز از کنار این پروژه عبور می‌کنیم، اما هیچ تغییری نمی‌بینیم وعده‌ها یکی پس از دیگری تکرار می‌شود، اما واقعیت این است که آزادراه هنوز در مراحل ابتدایی‌اش است.

 وی بیان کرد: تکمیل این آزادراه می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی روزمره آنها بگذارد و با تکمیل این آزادراه، زمان سفر کاهش می‌یابد و رفت و آمد به تبریز و ارومیه راحت‌تر خواهد شد از طرفی، این پروژه برای تجارت و صنایع محلی هم ضروری است؛ اما متأسفانه، هنوز چیزی جز وعده نمی‌بینیم.

 علیزاده در پایان عنوان کرد: اگرچه مسئولان بارها از رفع مشکلات پیمانکاری و سرمایه‌گذاری سخن گفته‌اند، اما در عمل هیچ پیشرفتی مشاهده نمی‌شود.

 کلام آخر

 در نهایت، در صورتی که مسئولان مربوطه نتوانند در این مدت دو ساله، پروژه را به طور کامل به بهره‌برداری برسانند، نه تنها اعتبار دولت و وزارت راه و شهرسازی زیر سؤال خواهد رفت، بلکه فرصتی ارزشمند برای توسعه اقتصادی و حمل‌ونقل منطقه شمال غرب کشور از دست خواهد رفت. مردم و فعالان اقتصادی این منطقه انتظار دارند که مسئولان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و اجرایی‌تر، روند تکمیل این پروژه را سرعت بخشند و وعده‌های خود را عملی کنند.

 در ظاهر، پروژه دوباره فعال شده؛ اما مردم منتظر نتیجه‌اند، نه حرف. مسیر ارومیه به تبریز، آزمون دوباره‌ای است برای سنجش صداقت وعده‌های دولتی، آیا این بار مسیر هموار می‌شود؟ یا باز هم خاک جاده روی وعده‌ها می‌نشیند؟

 

 


برچسب ها:

تاریخ: 1404/02/15 06:55 ب.ظ | دفعات بازدید: 1914 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot