ایسنا نوشت، ترافیک به عوامل متعددی همچون نبود وسایل حمل و نقل عمومی کافی درون شهری، کمبود شبکههای بزرگراهی، وجود خودروهای تک سرنشین و عدم رعایت صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی بستگی دارد.
ترافیک تنها مختص به ایران نیست و تمامی شهرهای پرجمعیت دنیا را شامل می شود اما در جوامع پیشرفته برای کنترل و بهبود ترافیک شهری از مهندسی ترافیک، وضع و اجرای قوانین و آموزش در کنار زیرسازی و اجرای پروژههای عمرانی بهره میگیرند. شهر ارومیه نیز چند سالی است که با معضل ترافیک روبروست و دیگر هیچ نقطهای از شهر را نمی توان یافت که بدون ترافیک باشد.
ساخت و سازها و انبوه سازیهای داخل شهر ونبود پارکینگ برای ساختمانهای اداری و پزشکی و نبود پارکینگهای طبقاتی از دلایل ترافیک در ارومیه است.
مردم از ترافیک شهری ناراضی هستند و به همین علت مدیریت شهری برای کاهش ترافیک و حل این مشکل اقدام به ایجاد زیر گذرها، تقاطعها و توسعه حمل ونقل عمومی کرده است اما تا زمانی که پروژهها به بهره برداری برسد و مردم تاثیر آن را در زندگی احساس کنند فاصله بسیار است.
توسعه کمربند سبز، بستری برکاهش و رفع ترافیک
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: ترافیک یک هزینه سنگین برای شهروندان ارومیه است چرا که موجب هدر رفت زمان، انرژی و استهلاک میشود.
وی با تاکیذژد بر اینکه ارومیه نیاز به توسعه حمل ونقل عمومی دارد، اظهار داشت: ضرورت دارد که حمل ونقل عمومی در جهت کاهش ترافیک توسعه یابد.
حجت الاسلام ذاکر خاطر نشان کرد: در جهت کاهش ترافیک و توسعه حمل ونقل عمومی تهاتر نفت با وسایل حمل ونقل عمومی در مجلس تصویب شده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه کمربند سبز بستری در زمینه کاهش و رفع ترافیک موثر است، یاد آور شد: ترافیک کمربندی خاتم الانبیا، خیابان امام، بهداری و خیابان های پر تردد شهر باید بصورت منطقی اصلاح شوند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تراموا، بی آرتی و مترو نیاز ضروری کلانشهر ارومیه است.
احداث ۱۲ تقاطع در جهت کاهش ترافیک در ارومیه
مهدیزاده، شهردار ارومیه نیز در حاشیه کلنگ زنی یکی از پروژه های عمرانی ارومیه در این زمینه اظهار داشت: سلسله پروژه هایی در طرح جامع ترافیکی شهر ارومیه مشخص شده تا زیر گذرهایی با حفظ الزامات شهرسازی و معماری شهری اجرا شود.
وی تصریح کرد: قدمهای مثبتی در بحث مدیریت ترافیک برداشته شده و ۱۲ تقاطع در جهت حل ترافیک شهری در دسترس است.
مهدیزاده خاطر نشان کرد: مداخلات نقطه ای، ایجاد زیرگذر و انجام کارهای نرم افزاری ۳ استراتژی ترافیکی شهرداری و مدیریت شهری ارومیه است.
وی یاد آور شد: باهدف توسعه حمل و نقل عمومی و روان سازی ترافیکی، ۵۵ دستگاه اتوبوس جدید به تعداد اتوبوس درون شهری ارومیه اضافه شده و برنامه ریزی شده که ۱۰۰دستگاه اتوبوس وارداتی با کارکرد ۵ ساله خریداری و وارد ناوگان حمل ونقل عمومی شود.
وضعیت ترافیک ارومیه غیرقابل تحمل است
علی مصطفی زاده، سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: وضعیت ترافیک خیابانهای هسته مرکزی شهر و برخی از خیابانهای دیگر ارومیه با توجه به انباشت کارهای بر زمین مانده از سالیان گذشته غیر قابل تحمل شده است.
رئیس کمیسیون عمران، برنامه ریزی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به اینکه معضل ترافیک شهروندان ارومیه را آزار می دهد؛ خاطر نشان کرد: برنامه ریزیها برای نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی، ارتقای فرهنگ سازی ترافیکی، نصب دوربینهای کنترل ترافیک، انجام اصلاحات هندسی، تمرکز زدایی مراکز اداری، خدماتی و پزشکی از هسته ی مرکزی شهر در دستور کار است.
وی اظهار کرد: امیدواریم با اجرای برنامههای پیش بینی شده برای حل معضل ترافیک به خواست به حق مردم ارومیه پاسخ مناسبی داده باشیم.
وی ادامه داد: زیر گذری در زیرِ روگذر امام علی جنب پارک گوللر باغی و در داخل رینگ اصلی ترافیکی شهر ارومیه طراحی شده است که با اجرای این طرح ضمن اتمام کامل تقاطع سه سطحه امام علی (ع)، تردد وسائط نقلیه در مسیر عدالت (آزادگان ۲) به سمت خیابان عدالت (چهار راه شورا - دانشکده) و بالعکس، گامی مهم جهت رفع معضل ترافیک و ایجاد کریدور ترافیکی روان در مسیرهای پر ترافیک ارومیه محسوب میشود.
مشکلات ترافیک ارومیه را با اقدامات ساده و بدون منطق نمیتوان برطرف کرد چرا که راهکارهایی که تاکنون اجرا شده تاثیر چندانی در کاهش ترافیک شهر نداشته است، هرچند بهترین راه حل برای حل بخش مهمی از این معضل، آموزش فرهنگ ترافیک است.
به دلیل توسعه و رشد سریع شهرنشینی و افزایش تعدادسفرهای درون شهری باید با استفاده از برنامههای اساسی از جمله برخورد با پارکهای حاشیه خیابان، توسعه پیاده راهها و توسعه زیرساختهای حمل ونقل عمومی از جمله تراموا و مترو، و ایجاد زیرساختهای مناسب و بزرگراهی از ازدحام شهری کاست و ترافیک را برای بلند مدت کنترل کرد.