زهرا شریفی
ارومیه شهری که با وجود رشد جمعیت و البته رشد بی رویه خودروهای شخصی در سطح شهر و با نبود زیر ساخت و کم عرض بودن خیابانهای اصلی و فرعی روز به روز با ترافیک شدیدتری روبه رو می شود طوری که در روزهایی در هفته و ساعتهایی طولانی در روز شهر قفل می شود به طوری که راه که در روزهای عادی در 15 دقیقه طی می شد در کمتر از 2 ساعت پیموده نمی شود.
آنچه در این وانفسا اهمیت دارد واقف بودن مسئولان شهری بر این مسئله و با وجود صحبتهای فراروان در این زمینه تاکنون حرفشان به عمل منتج نشده و راهها همچنان بسته است و مردم در تنگنای ترافیکی.
حمل و نقل عمومی در ارومیه توسعه چندانی نیافته و نبود خطوط مترو، شبکه اتوبوسرانی گسترده و حمل و نقل عمومی کارآمد، شهروندان را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب کرده است. این وضعیت موجب افزایش بار ترافیکی و ازدحام در نقاط پرتردد شهر شده است.
وجود ادارات، بانکها، مدارس، مراکز تجاری و بیمارستانها در مناطق مرکزی باعث شده که بسیاری از شهروندان برای انجام امور روزمره خود به این مناطق مراجعه کنند. این تراکم مراکز خدماتی و اداری در مرکز شهر، ترافیک شدیدتری را در ساعات اوج روز ایجاد میکند.
کمبود فضای پارکینگ، بهویژه در مراکز پرتردد، باعث شده تا رانندگان برای یافتن جای پارک در خیابانها تردد بیشتری داشته باشند که این امر به شلوغی بیشتر خیابانها دامن میزند.
مردم از ترافیک شهری ناراضی هستند و به همین علت مدیریت شهری برای کاهش ترافیک و حل این مشکل اقدام به ایجاد زیر گذرها، تقاطعها و توسعه حمل ونقل عمومی کرده است اما تا زمانی که پروژهها به بهره برداری برسد و مردم تاثیر آن را در زندگی احساس کنند فاصله بسیار است.
مسئولان شهری قادر به رفع معضل ترافیک نیستند
یکی از شهروندان ارومیهای که پشت فرمان خودروی خود منتظر گشوده شدن راه برای ادامه مسیر است، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ترافیک در بیشتر خیابانهای ارومیه به یک معضل اصلی و اساسی تبدیل شده و باعث گلایه مردم شده است و مسئولان به جای ارائه راهکار و افتتاح پروژههای نیمهتمام، پروژهها جدید را کلنگزنی کرده و باعث تشدید ترافیک در شهر شدهاند.
وی عنوان کرد: همچنین در سالهای اخیر ساخت فروشگاهها و مکانهای تجاری در نقاط کور و بنبست فرعی خیابانهای اصلی شهر باعث تراکم شدید در این مناطق شده و سیلی از خودروها را روانه خیابانهای شهر کرده است و این وضعیت نه تنها برای ساکنان محلهها بلکه برای عابران نیز مزاحمت بسیاری را به ایجاد کرده است.
توسعه حملونقل پایدارو فرهنگ سازی استفاده از آن راهکار ترافیک ارومیه
امیر عیسیزاده دیگر شهروند ارومیه ، بیان کرد: بسیاری از خیابانها در مرکز و مناطق بالا شهر ارومیه به ویژه در خیابانهای پرتردد از جمله دانشکده، مدنی، عطایی، ایالت و مرکز به دلیل افزایش تعداد خودروها و عرض کم خیابانها مشکلاتی عدیدهای را برای شهروندان به وجود آورده است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور مدیریت بهتر ترافیک شهری، نیازمند برنامهریزی جامع و هماهنگی بین اقشار مختلف جامعه، ارائه راهکارهای نوین در حمل و نقل عمومی، ترویج استفاده از وسایل نقلیه مشترک و استفاده از فناوریهای هوشمند در مدیریت ترافیک هستیم. همچنین، توسعه سیستمهای حملونقل پایدار و سازگار با محیط زیست نیز از اولویتهای مهم در مدیریت ترافیک شهری است.
به منظور مدیریت بهتر ترافیک شهری، نیازمند برنامهریزی جامع و هماهنگی بین اقشار مختلف جامعه، ارائه راهکارهای نوین در حمل و نقل عمومی، ترویج استفاده از وسایل نقلیه مشترک، و استفاده از فناوریهای هوشمند در مدیریت ترافیک هستیم.
لزوم اجرای مدیریت هوشمند شهری
غلامرضا میرزایی، کارشناس مدیریت شهری با اشاره به اقدامات اخیر برای رفع معضلات شهری گفت: طی این مدت، تلاشهایی همچون جمعآوری سد معبر وانتبارها در بزرگراه خاتمالانبیاء و اقداماتی در خیابان حسنی ارومیه برای کاهش و مدیریت ترافیک و همچنین پروژه پل آذربایجان انجام شده است.
وی با تأکید بر اهمیت مطالبهگری اصولی در جامعه خاطرنشان کرد: مدیریت شهری، اگر بهدرستی اجرا شود، میتواند موجب شادابی و نشاط اجتماعی شود.
میرزایی همچنین بیان کرد که مدیریت یک هنر است و نباید رویکرد دستوری در آن به کار گرفته شود؛ بلکه باید تبدیل به فرهنگی فراگیر شود تا نتایج مثبت و مؤثری حاصل گردد.
میرزایی بر ضرورت وجود مدیریت هوشمند برای دستیابی به یک شهر ایدهآل تأکید کرد و افزود: مسئولین باید با هوشیاری و ارائه راهکارهای مناسب، گامهای مؤثری در رفع مشکلات بردارند.
وی با تأکید بر لزوم مشارکت مردم در مدیریت شهری، گفت: برای توسعه پایدار شهر، نگرش اصولی در طراحی و توسعه شهری ضروری است.
ترافیک ارومیه؛ نیاز به تدابیر جامع و موضعی
سخنگوی شورای شهر ارومیه گفت: برای حل معضل ترافیک باید در عین چارهجویی کوتاه مدت نگاه برنامهریزی بلندمدت جامع داشت و نقش پلیس و شهرداری را در کاهش ترافیک به صورت موضعی و کوتاه مدت نباید نادیده گرفت.
توماج وحید افشار، سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه، با اشاره به وضعیت ترافیکی شهر اظهار داشت: شهرداری باید برای رفع مشکلات ترافیکی ارومیه که دغدغه همه شهروندان است قدمهای اساسی بردارد.
وی افزود: یقینا حل کامل این مشکلات در کوتاهمدت امکانپذیر نیست و نیازمند برنامهریزی جامع و مطمئنا زمانبر است.اما نمیشود نقش پلیس و شهرداری را در کاهش ترافیک به صورت موضعی و کوتاه مدت نادیده گرفت.
وحید افشار با تأکید بر اهمیت حضور مستمر پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح شهر، اظهار کرد: نقش نظارتی و کنترلی پلیس میتواند تأثیر قابلتوجهی در کاهش مشکلات ترافیکی داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به افزایش حجم ترددهای شهری در آستانه عید نوروز، بیان کرد: ماه اسفند معمولاً با افزایش سفرهای درونشهری همراه است، از سوی دیگر برودت هوا و تعطیلیها موجبات تشدید ترافیک و تجمع خودروها در سطح خیابان شده است.
لزوم اقدامات عمرانی اساسی و اصلاحات هندسی
سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه بر ضرورت اجرای طرحهای عمرانی و هندسی در سطح شهر تأکید کرد و گفت: شهرداری باید برنامههای موثری را در این زمینه اجرا کند تا بتواند گرههای ترافیکی را بگشاید.
وحید افشار از برگزاری جلسهای میان شورای شهر و پلیس راهنمایی و رانندگی خبر داد و افزود: صحبتهای اولیه در خصوص تنظیم تفاهمنامهای برای افزایش نیرو و حضور مستمر پلیس در سطح شهر بین شهرداری و پلیس جهت امضا برای دوران اسفند و نوروز که مصادف با ماه مبارک رمضان میباشد شده است.
وی همچنین از تخصیص بودجه لازم توسط شورای شهر برای اجرای این اقدامات خبر داد و تصریح کرد: تلاش میکنیم تأمین مالی لازم برای این طرحها در نظر گرفته شود تا بتوانیم اقدامات مؤثری را در سطح شهر اجرایی کنیم.
توصیه به شهروندان برای کاهش ترافیک
سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه با دعوت از شهروندان به رعایت فرهنگ ترافیکی، از آنها خواست از رفتارهای هیجانی و تهاجمی پرهیز کنند و در صورت امکان، از خودروهای تکسرنشین کمتر استفاده کرده و به حمل و نقل عمومی روی بیاورند.
همچنین ادارات دولتی سعی کنند تا به هدایت مردم به سمت استفاده از ظرفیت پایگاههای الکترونیک حضور و مراجعات مردمی را که باعث تعدد سفرهای درون شهری میشود کاهش دهند.
حل بحران ترافیک در ارومیه یک پدیده پیچیده است که به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و فنی بستگی دارد. برای حل این مشکل، نیازمند یک رویکرد چندجانبه هستیم که تمام این ابعاد را در نظر بگیرد. این امر میتواند شامل بهبود فرهنگ رانندگی، توسعه حملونقل عمومی، بهینهسازی زیرساختها و استفاده از تکنولوژیهای نوین باشد.