ARAZKHABAR.IR

اعتصاب رانندگان اتوبوس حمل و نقل عمومی ارومیه را فلج کرد


اعتصاب رانندگان اتوبوس حمل و نقل عمومی ارومیه را فلج کرد اعتصاب چندین باره رانندگان اتوبوس های خطی در ارومیه که بدنبال حق و حقوق تضییع شده خود هستند به یک سریال دنباله دار تبدیل شده است.

از چند روز گذشته عدم فعالیت اتوبوس های خطی در شهر جلب توجه می کند و مردمی که در این سرمای سوزناک در ایستگاه های شهر منتظر اتوبوس مانده اند.

طبق تمهیدات شهرداری تنها چند مینی بوس برای جابجایی خیل عظیم مردم شهر جایگزین اتوبوسهای خطی شده است که رانندگان آنها در پی دریافت مطالباتشان از شهرداری دست از فعالیت کشیده اند. ‍مهدی اسدزاده، نماینده بهره‌برداران اتوبوس‌های بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: طبق قانون کرایه‌های پرداختی به ناوگان حمل و نقل، یک سوم توسط مصوبه شهرداری‌های کشور به شهرداری، یک سوم بودجه دولتی و یک سوم توسط مردم بوده که تا قبل از سال ۸۶ پرداخت می‌شد و بیش از ۱۵ سال است که از طریق شهرداری هیچگونه پرداختی به رانندگان اتوبوس انجام نشده است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۰، مبلغ ۴ میلیارد و ۴۳۳ میلیون تومان یارانه بلیط توسط شهرداری‌های کشور بابت نگهداری اتوبوس‌ها اختصاص داده شده که از این مبلغ تنها ۸۰۰ میلیون آن توسط شهرداری ارومیه به اتحادیه پرداخت و مابقی این مبلغ در سایر بخش‌ها طبق مصلحت مدنظر شهرداری خرج شده است که ارتباطی به ناوگان حنل و نقل ندارد.
اسدزاده بیان کرد: شورای شهر، نه شهرداری و اتوبوس رانی قرارداد رانندگان را تمدید نمی‌کنند، در صورتی‌که راننده نیاز به امنیت کاری و آینده شغلی دارد و بدون بیمه و کمک هزینه نمی‌تواند جان خود و مسافران را به مخاطره اندازد. وی ادامه داد: با توجه به ارسال بخشنامه مکتوب از شهرداری‌های کشور، مهدیزاده شهردار ارومیه، اصغرزاده عضو شورای شهر ارومیه منکر تصویب پرداخت یک سوم توسط شهرداری شدند که با قانون مطابقت ندارد.
نماینده بهره‌برداران اتوبوس‌های بخش خصوصی تصریح کرد: طبق نظریه کارشناسی هزینه نگهداری هر دستگاه اتوبوس روزانه ۶۰۰ هزار تومان است و در صورت صفر کیلومتر بودن آن، این مبلغ کمتر محسوب می‌شود و آنچه از شهرداری‌های کل کشور به استانداری آذربایجان‌غربی بخشنامه شده در این استان اجرا نمی‌شود.
وی گفت: هر راننده از صبح ساعت ۵ تا ۲۱:۳۰به‌صورت مستمر کار می‌کنند ولی از امکانات و حمایت‌های اولیه بی‌بهره هستند.
این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت حمل بار و مسافر شهرداری ارومیه گفت: شهرداری یارانه حمایتی بصورت بلاعوض به رانندگان اتوبوس پرداخت می کند.
سعید آبادی افزود: شهرداری یارانه حمایتی بصورت بلاعوض روزانه ۲۰۰ هزار تومان به رانندگان اتوبوس در دوران کرونا پرداخت می کند.وی با اشاره به عدم فعالیت اتوبوس های بخش خصوصی ارومیه در هفته جاری تصریح کرد: در سال ۸۶ اتوبوس های بخش خصوصی با ۱۷٫۵درصد قیمت کارشناسی اتوبوس به بهره برداران خصوصی واگذار و ۸۲٫۵درصد مبلغ اتوبوس توسط دولت پرداخت شد و قرار شد تا مدت ۱۰سال به شهروندان خدمات دهی کنند.سعید آبادی با اشاره به اینکه تعداد اتوبوس های بخش خصوصی در حال حاضر ۲۹۰دستگاه است، اظهار کرد: تا شیوع کرونا مشکلی در روند خدمات دهی نبود و با کاهش مسافر و محدودیت ها ترددها در ایام کرونا و افزایش هزینه ها ، رانندگان با مشکل مواجهه شدند که شهرداری به منظور تامین و حمایت از این قشر و با مصوبه شورای شهر هرروز ۲۰۰هزار تومان برای هر دستگاه بعنوان یارانه حمایتی ایام کرونا تصویب و با اولویت و به صورت ماهانه به حساب بهره برداران اتوبوس های خصوصی واریز شد.رئیس سازمان مدیریت حمل بار و مسافر شهرداری ارومیه خاطر نشان کرد: قبل از تیر ماه نیز چندیدن مورد کمک بلاعوض از سوی شهرداری ، یارانه حمایتی ، تامین لاستیک به بهره برداران تخصیص یافت. سعید آبادی یاد آور شد: شهرداری ارومیه هیچ مشکلی بابت تمدید قرار داد با اتوبوس های بخش خصوصی ندارد و آمادگی دارد به مد ت ۵سال دیگر قرار داد با این بهره برداران منعقد کند و یارانه حمایتی ایام کرونا همان ۲۰۰هزار تومان روزانه را نیز تا تعیین نرخ کرایه جدید در سال آینده از سوی شهرداری به بهره برداران پرداخت کند و در هنگام تعیین نرخ جدید و براساس میزان درصد افزایش کرایه ها تصمیمات لازم برای نحوه برقراری حمایت ها مذکور اتخاذ کند.
وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی بهره برداران اتوبوس های بخش خصوصی با شرایط اعلامی را حاضر به تمدید قرار داد نباشند می توانند به اداره نظارت بر اتوبوس رانی مراجعه و تقاضای آزاد سازی اسناد را ارائه و بعد از طی مراحل قانونی و ابطال پروانه بهره برداری و اتوبوس رانی و حدف از سامانه یارانه ای و بیمه ای از چرخه حمل ونقل خارج شوند.
سخن آخر اینکه، متاسفانه رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی شهر ارومیه برای چندمین بار است که در این شرایط سخت معیشتی مردم و وجود بحران کرونا دست به اعتصاب زده اند و این امر نیاز به راه حلی اساسی از سوی مسئولان شهری دارد؛ چراکه در این شرایط سخت و دشوار حاکم بر جامعه سزاوار نیست که مردم این شهر بخاطر سهل انگاری مشکلی بر مشکلاتشان افزوده شود و شهری که به اصطلاح کلانشهر نامیده می شود به ۵۰ سال عقب تر بازگردد و شهروندان را بجای اتوبوس به وسیله مینی بوس جابجا کنند.


برچسب ها:

تاریخ: 1400/10/21 08:10 ب.ظ | دفعات بازدید: 11641 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot