فاطمه علیزاده، کارشناس ارشد برنامهریزی درسی و فعال گردشگری و هنرمند صنایعدستی در یادداشتی نوشت: نقش تغییرات آب وهوایی در گردشگری همواره مد نظر بوده است اما در بخشهایی که جذب گردشگر شرایط خاصی دارد مانند دریاچهها و مناطق ساحلی این تغییرات مهمتر است.
دریاچه ارومیه یکی از پدیدههای نادر جهانی بوده واز قابلیتهای فراوانی برای ارائه الگوی موفق از گردشگری پایدار برخوردار است.
خشک شدن دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ آغاز شد و اکنون نیز با خطر خشک شدن کامل دریاچه مواجه هستیم، در خشک شدن آب دریاچه ارومیه موارد متعددی دخیل هستند که از میان آنها میتوان به خشکسالی، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، کاهش بارندگی در سالهای اخیر و استفاده بیرویه از منابع حوضه آبریز دریاچه اشاره کرد.
در آمریکای شمالی چند تن از محققان تحقیقی در خصوص علت خشک شدن دریاچه ارومیه انجام دادهاند که نشان میدهد که کاهش بارندگی در حوضه آبریز دریاچه تنها ۵ درصد متأثر از خشکسالی بوده است و در واقع علت اصلی و مهم خشک شدن دریاچه عوامل انسانی نظیر راهاندازی پروژههای توسعه اقتصادی- آبی همراه با ساخت بزرگراه ۱۵ کیلومتری به روی دریاچه ارومیه با دریچه کوچک ۱.۲ کیلومتری هستند که برای ساخت این بزرگراه از کوه مجاور دریاچه استفاده شده است.
بیش از ۲۰۰ سد در مرحله بهرهبرداری و یا پایان مراحل طراحی به روی رودخانههای حوضه آبریز دریاچه ارومیه بودهاند، چنین عواملی باعث کاهش روز به روز میزان آب دریاچه ارومیه شدند.
یکی دیگر از عوامل خشکی دریاچه ارومیه، حفر چاههای غیرمجاز است، بیش از ۴۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه و حوضه آبریز دریاچه حفر شدهاند.
از طرفی افزایش دمای هوای جهانی نیز در خشک شدن دریاچه ارومیه موثر است، در دو دهه گذشته دمای هوای کره زمین ۲ درجه سانتی گراد افزایش یافته و به دنبال آن بارشهای فصلی کاهش یافته و بحران افزایش گرمای هوا تشدید شده است.
مطالعات میدانی نشان میدهد هر چند در سالهای گذشته این دریاچه دچار بحران شده بود اما احیای مجدد و بازگشت چرخه زندگی به این دریاچه موجب شکوفایی صنعت گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی شده است و بهعبارتی احیای دریاچه ارومیه پلی بهسوی توسعه ورونق گردشگری در استان است.
این تحقیق توصیفی- تحلیلی وپژوهش کتابخانهای براساس آخرین تحقیقات و نتایج و استناد به اسناد و مشاهدات میدانی گردآوری شده که در آن بر تاثیر دریاچه احیاشده ارومیه در توسعه گردشگری تاکید دارد، از این رو مدیریت صنعت گردشگری با توجه به شرایط جغرافیایی، طبیعی، تاریخی و اجتماعی این خطه نیازبه یک برنامهریزی همهجانبه، منسجم و عملی دارد.